Zvuk

DogStudioJednou z technických slabin fanfilmu Star Trek: Metrénský incident byl bezpochyby zvuk. Vzhledem k dostupné technice (nekvalitní mikrofon zavěšený na tyči od smetáku atd.) jsou některé dialogy v prvním fanfilmu hůře srozumitelné. Z této zkušenosti jsme se poučili a pro natáčení nového fanfilmu Star Trek Skryté hry se k našemu týmu přidal zvukař Zbyněk Suchý. Zbyněk má vlastní nahrávací studio (www.dogstudio.cz) a zabývá se ozvučováním koncertů a nahráváním a zpracováním zvuku z koncertů a divadelních představení.

Proč bude zvuk ve Skrytých hrách lepší než minulém fanfilmu Metrénský incident?

Film je točen o 6 let později a zvuk je nahráván profesionální technikou (byť oproti třeba televizi či Hollywoodu poněkud „entry-level“ třídy).

 

Příprava mikrofonu

Jaké používáš vybavení pro nahrávání zvuku?

Na stojanech mám kondenzátorové mikrofony AKG C-1000 s hyperkardioidním (směrovým) nástavcem, pro bezdrátový přenos používám LD eco 2x2 dual UHF diversity příjmač + dva bodypacky + 2 miniaturní elektretové mikrofony (Tyto mikrofony sice nejsou až tak profi, ale např. obdoba od Sennheiseru stojí desítky tisíc). Zvuk nahrávám do čtyř stop přes externí zvukovou USB kartu ESI ESU 1808 do notebooku.

Receiver LD eco 2x2zvuková karta ESI ESU 1808

Mikrofon AKG C-1000

Jaký používáš software? 

Používám legální Sony Vegas Pro 12, Sony Soundforge 9 a Magix Samplitude Pro X.  

 Samplitude Pro X

Pro Skryté hry jsi vyrobil sadu vlastních přenosných mikrofonů. Jaké jsou jejich výhody a kde se použijí?

Tyto mikrofony jsou miniaturní elektretové kapsle připojené kabelem k bodypacku (vysílači) LD. Jejich zvuk je přijatelný a cena v řádu desítek Kč. Obdobné výrobky no-name výrobců stojí okolo 500–1500 Kč a používají stejné kapsle i řešení. Profesionální výrobky firem DPA, Sennheiser apod. stojí okolo 10 až 15 tisíc a nárust kvality není až tak propastný. Toto bych si ovšem nedovolil říci o studiových či koncertních nástrojových a zpěvových mikrofonech, kde značková a drahá řešení jsou nezbytná a náhradní levná řešení v podstatě nefungují a nehrají. U mých miniaturních mikrofonů hlavně musím dořešit „šustění“ přívodního kabelu o tělo a o tričko (pardon – o uniformu hvězdné flotily)

 Miniaturní mikrofon pod oděv + bodypack LD

Jaké jsou ideální podmínky pro natáčení zvuku? Dá se jich dosáhnout v amatérských podmínkách fanfilmu?

Hlavní ideální podmínkou je dobře zatlumená místnost s kobercem a členitým nábytkem podél stěn a závěsy na oknech, aby vznikalo co nejméně odrazů – dozvuků. Toho se v amatérských podmínkách dosáhnout dá, ale bohužel to není náš případ.
 Kontrola zvuku

Jaký je rozdíl natáčet zvuk pro film v interiérech a exteriérech?

V exteriérech jsem zvuk pro film ještě nenatáčel, nebude tam problém dozvuku místnosti, ale trochu se bojím větru. Ozvučoval jsem mnoho koncertů jak v sálech, tak na otevřeném prostranství, a obecně venku to hraje lépe.
 Nahrávání zvuku v interiérech

Jak bude probíhat postprodukce zvuku? Co je na ní nejtěžší?

Zvuk se musí nejprve ve střižně nasadit na obraz podle zvuku z kamer. To je především piplačka na hodiny a hodiny, takže mě docela těší, že toto nedělám já, ale Zana. Budu pak mít k dispozici 6 audio stop: (2x AKG, 2x wireless a 2x zvuk z kamery) a pro každou osobu v každém dialogu budu muset vybrat tu stopu, která zní nejlépe.Tím vznikne jedna monofonní dialogová stopa, která se pak do sterea rozmíchá panorámováním podle visuální polohy hovořící osoby. Dále se přidají hudební a ruchové stopy. Pak následuje míchání (dynamické nastavení hlasitosti těchto stop v čase) tak, aby výsledek byl srozumitelný a kompaktní. Nakonec se provádí mastering. To je úprava dynamiky zvuku a další úpravy spíše technického, než uměleckého rázu, prostě aby to „hrálo“ lépe.

Zbyněk Suchý

 
Sony Vegas Pro 12 při editaci videoklipu

 Zbyněk Suchý

 

Star Trek and related marks are trademarks of CBS Studios Inc. No infringment is intended by using or showing Star Trek related stuff on this page. This site is non-comercialy made by fans for fans.